برنامه هاي درسي دوره ابتدايي در ژاپن 2 ويژگي مهم دارد:
1- برنامه درسي ژاپني ها خيلي مقتدرانه است و به تعبير كارشناسان مختصر و مفيد است.
2- از سوي ديگر بر رشد همه جانبه كودك تاكيد دارد.مطالعات تطبيقي نشان مي دهد كه آموزش و پرورش عمومي و بويژه دوره ابتدايي در ژاپن از كيفيت بالايي برخوردار است. ازرا وگل ، استاد دانشگاه هاروارد در پژوهش خود به اين نتيجه رسيده است كه كودكان ژاپني كه دوره آموزش عمومي خود را در مدارس حومه شهرهاي آمريكا به پايان رسانيده اند ، وقتي به ژاپن باز مي گردند يك تا 2 سال در درسهاي علوم طبيعي و رياضيات از همسالان خود كه در ژاپن تحصيل كرده اند ، عقب ترند. پژوهشهاي تطبيقي ديگري نشان مي دهد كه ژاپني ها در مقايسه با مردم ديگر كشورهاي صنعتي ، قوانين را كمتر ناديده مي گيرند و اين امر تا حدود زيادي ناشي از موفقيت آموزش و پرورش مدارس دوره ابتدايي در پرورش اجتماعي و اخلاقي و مهارت هاي زندگي كودكان است. در زمينه عوامل موثر بر رشد شناختي كودكان در رياضي و علوم كودكان ژاپني در دريافت مفاهيم ادراكي از همتايان ديگر كشورها جلوترند و بر اساس آزمون هاي مختلف و مشاهده منظم كلاس هاي دوره ابتدايي از سوي كارشناسان ، خلاقيت كودكان ژاپني براي مربيان خارجي بسيار عجيب و آموزنده بوده است . بعلاوه بسياري از پژوهشگران ، آموزش و پرورش ابتدايي ژاپن را در حوزه خواندن ، هنر ، موسيقي و مطالعات اجتماعي نيز موفق تر مي دانند .در اين بخش ، تعريف آموزش و پرورش دوره ابتدايي ، تاريخچه ظهور و تكميل دوره ابتدايي، اهميت آموزش و.پرورش دوره ابتدايي و ... شرح داده مي شود
- سه شنبه ۱۹ خرداد ۹۴ ۱۱:۴۷
- ۵۲ بازديد
- ۰ نظر